Kapitalizáció, befolyás – Miért olyan fontos a kommunikáció?

A Roma-NeT II projekt az URBACT Roma-NeT projekt folytatása, melynek célja a városok motiválása annak érdekében, hogy fejlesszék saját, helyben nyújtott szolgáltatásaikat a roma lakosság felé is. Ennek eszköze lehet, ha a szolgáltatásokat elérhetőbbé teszik számukra, ösztönzik őket az aktív részvételre és megismertetik velük az új intézkedéseket. A ROMA-NeT partnerek sokat tanultak a roma integráció leglényegesebb témáiról és egy működő partnerség kiépítéséhez, valamint a romák aktív bevonásához szükséges lépésről-lépésre módszert alkalmazó integrált megközelítés szükségességéről, továbbá a kilenc partnerváros elkészítette a helyi akciótervét is.

Az alkalmazott megközelítések minden város esetében eltérőek, de mindegyik arra koncentrál, hogy támogassa és fejlessze az oktatáshoz, az egészségügyhöz, a lakhatáshoz, a szolgáltatásokhoz való hozzáférést és munkalehetőséget teremtsen az aktív korú roma népesség számára. A helyi támogató csoportok - a korábbi időszakhoz hasonlóan - továbbra is rendszeresen tartottak találkozókat a partnervárosokban. Az egyik legfőbb intézkedésük, hogy motiválják a roma embereket a helyi támogatócsoportban és a helyi szolgáltatások megfelelő kialakításában való aktív részvételre.

A Roma-NeT nemzetközi partnerség keretében számos barátság született az elmúlt 4-5 év alatt. A városhálózaton belüli szakértelem széleskörű. Néhány esetben ez igen erős hatással bír. Ennek ellenére nem mindig fektetünk megfelelő hangsúlyt ennek kihasználására, vagy meg sem gondoljuk, hogy kit is akarunk befolyásolni, illetve, hogy hogyan akarjuk ezt megtenni és miért? Ezek azok a kérdések, amelyeket a szakemberek minden egyes nap feltesznek maguknak. A legutóbb Glasgow-ban megrendezett Roma-NeT találkozó egy kis löketet adott ezeknek a dolgoknak az átgondolásához.

Ha időt fordítunk arra, hogy átgondoljuk kit (akár egyéneket akár szervezeteket) akarunk befolyásolni, az sokat segít a tervezett intézkedések megvalósításában. Túl könnyű csak a „teljesítésekre” és az „outputokra” koncentrálni, s eközben megfeledkezni arról, hogy meg kell állni, átgondolni, hogy miért is dolgozunk: mit szeretnénk elérni városainkban és milyen valódi hozzáadott érték származik a nemzetközi partnerségeinkből?

Kommunikáció, marketing, média és PR – gyakran csak mellékes, utólag átgondolt dolgok a szervezetek részéről. Ezekre legtöbbször csak a folyamatok végén gondolnak, amikor valaminek vonzó megjelenést szeretnének kölcsönözni vagy csak olyan kritikus helyzetekben konzultálnak, amikor a dolgok már nagyon rosszul állnak.

Egy projekt vagy program kialakításának kezdetén a kommunikációs terv átgondolásával nem csak kikristályosodik, hogyan kell megszólítani a közönséget, de megtudjuk – ami a legfontosabb -, hogy kiket szólítsunk meg. Ha megértjük, hogy hogyan működik egymás mellett a kommunikációs terv az átfogó stratégiával és célkitűzéseinkkel, az segít abban, hogy rájöjjünk, hogyan kommunikáljunk és kit kell befolyásolnunk.

Egy jól vezetett szervezet szívesen foglalja bele kommunikációs tervét a stratégiájába: a kettőnek egymás mellett kell működnie, ugyanazért a célért és egymást kiegészítő eredményekért.

Ha nincs egy erős kommunikációs terv a kezünkben; a jó és a rossz időkre egyaránt; az olyan, mintha sütnénk egy tortát, de a tojásokat csak akkor próbálnánk beletenni, amikor a torta már megsült. A tortánk nem emelkedik fel és nem lesz ehető, épp úgy, mint a stratégiánk: nem lesz a célnak megfelelő. Valójában, ahhoz, hogy esélyt teremtsünk a sikeres projekthez vagy programhoz, meg kell bizonyosodnunk, hogy az összes, gondosan felsorolt hozzávaló a birtokunkban van, és megbízható receptet használunk annak érdekében, hogy minden megfelelően összeálljon. Számos gyermek van, aki valószínűleg jobban szereti a csoki tortát, mint a savanykás gyümölcsöt. A célok és sikerek elérése érdekében tehát nagyon fontos átgondolni, hogy kit, miért és hogyan szeretnénk befolyásolni.

Egy szó, mint száz - gondolnunk kell a kommunikációra már a tervezési időszak elején; s ahol van rá lehetőség, vonjunk be kommunikációs szakembereket, hogy segítsenek nekünk.

A munka, amelyet az URBACT-nál végzünk, csak akkor érhet el változást, ha általa befolyásunk lehet arra, hogy a jó gyakorlatok adaptálhatóak legyenek a helyi feltételek mellett az EU egész területén. El kell mondanunk másoknak, hogy mit csinálunk, és hogy ez néha miért nem sikerül és mit kell csinálni a jövőben a városi gyakorlat fejlesztése és egy befogadó társadalom gazdasági fejlődése érdekében.

 

Írta: Alicia Clyde, tematikus szakértő – Kommunikáció a befogadásért, Roma-NeT II pilotprojekt

Kép: SImon HuggIns, Flickr.