Urbact Markets – Forgatókönyv a pécsi piacok felvirágoztatásáért

A helyi sajátosságok és az országos trendek figyelembe vételével készül az a tanulmány, melynek célja Pécs összes piacának fejlesztése. A helyi termékeket, az egészséges étkezést és a helyi termelőket támogató, és az Európai Regionális Alap által finanszírozott URBACT Markets projekt harmadik és egyben utolsó találkozóján átfogó képet kaptunk a város piacainak helyzetéről.

A piacok fenntartásában és működtetésében érintett szervezetek korábbi megbeszélésének témája a Búza téri piac volt. A munkát folytatva április 10-én a város többi piaca került a középpontba: a Vásárcsarnok, a Vásártér, az uránvárosi- és a Diana téri piac. A jelen levők megosztották egymással a kutatások és helyszíni terepszemlék tapasztalatait, melyek eredményeképp a hónap végére össze fog állni az akcióterv, mely segítségével a jelenleginél jobb hatásfokon és magasabb színvonalon üzemelhetnek a pécsi vásárok.

A felmérések alapján a piacainkról általánosságban elmondható, hogy abban a városrészben népszerűek, ahol megtalálhatók – a Diana téri piac árusítóhelyeinek kihasználtsága például 100%-os – a Vásárcsarnok és a Vásártér pedig a környező településekről is képes embereket bevonzani. Főként az infrastruktúrájuk szorul fejlesztésre – ebbe beleértve az árusítóhelyeket, az áramhálózatot és egyes esetekben a vásároknak otthont adó épületeket – valamint aktívabb és összehangoltabb kommunikáció szükséges ahhoz, hogy a jelenlegi vásárlói körön túl új embereket szólíthassanak meg az egyes helyszínek.

A készülő tanulmány sorra veszi a lehetséges forrásokat, melyek bevonásával a fejlesztések elvégezhetők lesznek, a kommunikáció javítása érdekében pedig már most jelentős előrelépés történt: a megbeszélésen körvonalazódott a piacokat összefogó arculati elemek kinézete. A tervezett sablon alkalmas lesz arra, hogy a piacok útbaigazító és információs tábláin, a standokon és magukon a termékek csomagolásán is használható legyen, egységes összképet teremtve a piacoknak. A javaslatcsomagban szerepel az összehangolt arculat mellett egy közös honlap kialakítása is, melyen valamennyi pécsi piac legfontosabb tudnivalóit megtalálhatják az érdeklődők – a megközelítéstől a parkolási lehetőségeken át az elérhető árukig és aktuális hírekig bezárólag.

A Barcelonából indult URBACT Markets program központi gondolata, hogy a piacoknak kiemelkedő szerepük van a városok megújításában, a fenntartható gazdasági fejlődésben, az egészséges életmóddal összefüggő kínálati lánc rendszerében és a munkahelyteremtésben egyaránt. Az akcióterv segítségével a pécsi piacok a város gazdasági életéből is nagyobb szeletet ragadhatnak ki és idővel turisztikai attrakcióként is szolgálhatnak majd.

Az Urbact Markets kapcsán további információt a projektről a Pécsi Városfejlesztési Nonprofit Zrt.-től kérhetnek, a varosfejlesztes@pvfzrt.hu e-mail címen.