Zsebedben a városod!

A Card4all projekt alapja az URBACT Jó Gyakorlat címet nyert Gijon Citizen Card, amely 2018-ban ünnepli a 16. születésnapját. Ez idő alatt Miguel Sousa elmondása szerint számos közszolgáltatáshoz biztosított hozzáférést a polgárok számára, ösztönözte e szolgáltatások korszerűsítését és növelte a felhasználók és a városi szolgáltatások közötti bizalom mértékét.

Okos élet Gijónban

A Citizen Card ötlete 1999-ben merült fel először más városok hasonló tapasztalatainak elemzése után. Három évvel később, 2002-ben, Gijónban került bevezetésre a szolgáltatások integrálásának eszközeként és a lakók vagy látogatók nagyon hasznos erőforrásként.

A kártya célja az elejétől kezdve az, hogy jó minőségű szolgáltatásokat nyújtson az állampolgároknak, egy kártya lefedjen minden települési tevékenységet, javítsa a meglévő funkciókat és újakat hozzon létre. A kártya alapvető eszköz lett Gijón város életminőségében. Gijón polgárai, a vállalkozások és a turisták is hozzáférhetnek ezen keresztül a települési szolgáltatásokhoz, lehetővé téve a bürokrácia csökkentését, időt takarítva meg, segítve a társadalmi integrációval, a fenntarthatósággal, az okos növekedéssel és a fenntartható mobilitással kapcsolatos politikák népszerűsítését.

A Citizen Card személyre szól és nem átruházható, mivel más azonosító rendszereket helyettesít, például könyvtári olvasójegyeket, közlekedési kártyákat vagy az önkormányzati szolgáltatásokhoz kapcsolódó azonosítókat. Az összes szolgáltatás egyetlen kártyán történő összegyűjtésével idő takarítható meg, valamint általánosságban hatékony egyszerűsítést jelent.

A már meghozott és a jövőben megvalósítható fejlesztéseknek köszönhetően a Citizen Card egyszerű, mégis döntő fontosságú mechanizmus az önkormányzati szolgáltatások hozzáférésében. Emellett a város meghatározó jelképévé is válik.

Gijón Citizen Card - adatok

A Citizen Card 2002-ben indította el szolgáltatásait, amely évben 27 037 kártyát bocsátottak ki. Ettől a pillanattól kezdve folyamatos a növekedés, így a kártyák száma 16 évvel később már 332 283.

Ma a kártyák száma meghaladja Gijón lakosainak számát, amely 2017-ben elérte a 271 987 főt. Ez a nem helyi lakosok számára kiadott kártyákkal magyarázható. A kártya célja mindig az volt, hogy átlépje a határokat és megnyissa a város virtuális ajtaját minden olyan személy/vállalat/szervezet előtt, amelynek szüksége van szolgáltatásaira.

A Citizen Card szolgáltatásai javultak a polgárok együttműködésének köszönhetően, valamint az egyes szolgáltatások belső eszközeinek fejlődése által. Egy névtelen felméréssel hasznos információkhoz jutottak ahhoz, hogy adatbázist készítsenek a kártya használatáról és szükségleteiről. Valamennyi szolgáltatás számos adatot hoz létre a kártya használatával kapcsolatos információk megismerésére, ami lehetővé teszi a kínált szolgáltatások fejlesztését és továbbfejlesztését.

A valós időben frissített adatbázisoknak köszönhetően hamar úgy tűnt, hogy a leggyakrabban használt szolgáltatás a buszközlekedés a maga 90%-os arányával, és ezek az adatok nem változtak a kezdetek óta. Ennek a szolgáltatásnak köszönhetően a felhasználók kedvezményes díjakban vagy akár ingyenes utazásban részesülnek. A második leggyakoribb szolgáltatás a könyvtárak és médiakönyvtárak használata, mivel a kártyával a felhasználók szabadon hozzáférhetnek a könyvekhez és az internethez. A nyilvános mosdók használata a harmadik leggyakrabban igénybe vett szolgáltatás, amely szintén ingyenes a Citizen Card kártya tulajdonosai számára. Mindezek az információk nyílt adatként elérhetőek az érdeklődők számára.

Az életkor egy másik tényező, amelyet figyelembe kell venni a kártya használatának elemzése során. Ebben a tekintetben a 30-50 éves korosztály áll az élen 36%-kal, ezt követi az 51-70 csoport 25%-kal, majd a 13-29 évesek 16%-kal. Ez a három csoport a kiállított kártyák több mint 75%-át teszi ki, mert ezek azok az életkorok, ahol a kínált szolgáltatásokra a leginkább szükség van.

Card4all projekt

A CARD4ALL első partnerségének tagjai Gijón (ES), Suceava (RO), Jurmala (LV), amelyet követett Aveiro (PT), Sassari (IT), Clermont-Ferrand (FR) és Antwerpen (BE) partnerekként a második lépésben. A hálózat elkötelezett a bevált gyakorlatok mellett és osztozik a kis és közepes méretű európai városok identitásának jellemzőin.

A növekvő európai gazdaság számára fontos prioritás e kis és közepes méretű városok és hátországuk egészsége és gazdagsága. A Card4all projektben való részvétellel a városoknak lehetőségük nyílik digitális stratégiájuk kidolgozására, és arra, hogy javítsák az átláthatóságot és az információkhoz való hozzáférést, egészséges szokásokra ösztönözzék lakosaikat, segítsék a szocializációt és a társadalmi befogadást, valamint megkönnyítsék a polgárok részvételét a város életében.

Várható kihívások

Az egyik fő várható kihívás a Citizen Card gyakorlatának a partnervárosokban való elfogadtatása és adaptálása. Az egyes városok kiindulópontja más, ahogyan a projekt eredményeire vonatkozó elvárások is különbözőek. Az átvétel módszerét tehát rugalmasra és nyitottra kell hagyni, lehetővé téve az átvevő városban a kihívások azonosítását és megértését.

A másik kihívás az adminisztratív struktúrák összetettségében rejlik. Meg kell találni a bevált módszereket, amelyek ösztönzik a városokat a modell bevezetésében.

Várható előnyök a Card4all városok számára

A Citizen Card bevezetése már önmagában is javulást jelent a települési szolgáltatások terén, mivel gyors és hatékony módját adja a szolgáltatások elérésének. Ami a további várható előnyöket illeti, ezek a következők:

  • Több szolgáltatás integrálása egy kártyába a korábbiak helyettesítésével (könyvtárak, uszodák, közlekedés stb.).
  • A közszolgáltatások „közelsége”, lehetővé téve mind a természetes, mind a jogi személyek számára a közigazgatás gyorsabb és egyszerűbb elérését azáltal, hogy a kártyával azonosítani tudják magukat az interneten vagy a terminálokon keresztül.
  • A polgárok életminősége javul, mivel a kártyával elérhető szolgáltatások esetében időt takarítanak meg a személyes eljárásokhoz képest.
  • A terminálok hálózatának köszönhetően a szolgáltatások nagyon idősávban érhetők el.
  • Bármely természetes vagy jogi személy rendelkezhet Citizen Card-dal.
  • Könnyen használható az érintés nélküli kártyának köszönhetően, amely felgyorsítja az eljárásokat és lehetővé teszi az új kommunikációs technológiák hatékonyabb használatát.
  • Mivel a kártyának nincs lejárati dátuma, ez csökkenti az eljárásokat és a felesleges költségeket.
  • Személyes vagy online kérelmek az állampolgárok igényeitől függően.
  • Bármely személy élvezheti a kínált szolgáltatásokat lakóhelyétől függetlenül.
  • Segít különböző szakpolitikák végrehajtásában: tömegközlekedés használata, újrahasznosítás stb.
  • A városok sok adattal fognak rendelkezni a központi rendszerben lévő szolgáltatások használatáról, amelyek felhasználhatók a megfelelő döntések meghozatalában a szolgáltatások javítása érdekében.

A Card4all ezen első partnerség határain túli városokat és régiókat kíván elérni, és ambiciózus kommunikációs és tudásátadási tervet fog végrehajtani a projekt 2. fázisában.

 

Benyújtotta: Miguel Sousa

Eredeti cikk: http://urbact.eu/your-city-your-pocket