Alternatívákat kell biztosítanunk az autók mellett!

Michael Glotz-Richter a német városállam, Bréma fenntartható mobilitásáért felelős vezető projektvezetője a Szenátusi Környezetvédelmi, Városfejlesztési és Közlekedési Minisztériumban. A német nemzeti URBACT pont készített vele interjút Brémában az autózás helyett kínált alternatívák területén szerzett tapasztalatairól.

Michael a berlini Műszaki Egyetemen szerzett város- és vidékfejlesztési diplomát (1984). Hamburgban, Bonnban, Berlinben, Kölnben és több mint 20 évig Brémában dolgozott. Ő felel számos nemzetközileg elismert, a fenntartható közlekedésre és környezetbarát mobilitásra vonatkozó modellprojektért. 2005 óta közreműködik az automatizált és autonóm közlekedés európai kutatási projektjeiben (STARS).

Autómegosztási modellek Brémában és sikeres átültetésük más európai városokra. A közlekedési és szállítási problémák tekintetében minden európai város hasonló kihívásokkal néz szembe: túl sok autó van az utakon és parkol az utcán. Ennek eredményeképpen a közúti közlekedésbiztonság, a levegőminőség, a zajkibocsátás és végső soron az embereknek otthont és munkahelyet nyújtó települések vonzereje ennek elszenvedői.

A változás lehetősége a technológiai fejlődéssel és a digitális technológiákkal, valamint a társadalmi változásokkal együtt lép egy olyan szemlélet felé, amelyet legjobban a „használd, ne birtokold” kifejezéssel lehet körülírni. A megosztási modellek, mint a telekocsizás, a kerékpár megosztása vagy az autómegosztás, ígéretesek ebben a tekintetben.

A Hanza-város Bréma úttörő szerepet kapott a közös közlekedési eszközök területén. Jelenleg Bréma a “SHARE-North” INTERREG projekt keretében finomítja megosztási stratégiáját, amelynek hatása látszólag messze átlépi Bréma határát. Más európai városok, mint a norvég Bergen és a belga Gent, már alkalmazták Bréma sikeres megosztási modelljét, ami különösen fontos az URBACT számára.

Michael Glotz-Richter, projektvezető és Bréma fenntartható mobilitásával foglalkozó szakértője az autók megosztásának pozitív hatásairól mesélt, illetve arról, hogy mely városoknak kell mérlegelniük a mobilitás megváltozásához vezető útját.

 

A SHARE-North nevű projektje már két éve fut. Milyen kézzelfogható eredmények vannak Brémában?

A megosztás - a mobilitás területén - egyre fontosabbá válik Brémában. A „használd, ne birtokold” szlogen segít nekünk felszabadítani az utcáinkat, ahogyan azt a SHARE-North projekt legfrissebb tanulmányában bemutattuk. Több mint 5.000 ember adta el autóját vagy tartózkodott az autóvásárlástól a rendelkezésre álló megosztási lehetőségek miatt. Ez 20 kilométernyi ingyenes közútnak vagy egy közel 100 millió euró értékű többemeletes parkolónak felel meg. Ilyen háttérrel az autómegosztási stratégia ésszerű intézkedés a városfejlesztésben, ugye?

Mit tanácsolna azoknak a városoknak, amelyek megosztási modelleket kívánnak létrehozni és a mobilitás változásainak kihívásait szeretnék kezelni?

Az elmúlt évtizedekben a város- és közlekedési tervezők nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy alternatívákat biztosítsanak az autók helyett. Ennek eredményeként a tömegközlekedés és a kerékpár-infrastruktúra javult. Azonban nem tudtuk megoldani a parkolás problémáját. Ezért alternatívákat kell biztosítanunk a saját autók helyett az alternatív közlekedési eszközök biztosításán felül.

Az embereknek nincs szükségük autóra a napi rutinjukhoz, például a munkába járáshoz. A megosztás csökkenti a lakóparkok költségeit, mivel a mélygarázsban való parkolás az építési költségek tíz-tizenöt százalékát teszi ki. Ebben a tekintetben a megosztott mobilitási stratégiák hatékonyabbak és jövőorientáltabbak. Még ennél is fontosabb, hogy tehermentesítjük a meglévő közutakat, hogy helyet biztosítsunk a gyalogosoknak, a kerékpárosoknak és a zöld környezetnek. Ez aligha történhet meg konfliktusok nélkül, mégis elkerülhetetlen.

Hogyan járult hozzá a SHARE-North a mobilitás megváltozásához Brémában?

A SHARE-North részeként úgynevezett „mobilpontocskák” (mobil.pünktchen) hálózata tovább bővült Brémában. A „mobilpontokkal” szemben a „mobilpontocskák” kisebb autómegosztó állomások, ahová maximum három autó fér be és így szűkebb utcákban is megtalálhatók. A mobil.pünktchen részeként kialakított járda-kiszélesítések lehetővé teszik a kerékpártárolók kialakítását és hozzájárulnak a gyalogosok könnyű és biztonságos átkeléséhez. Továbbá egyszerűsítettük a hulladékgyűjtők és sürgősségi járművek számára a mozgást azokban az utcákban, amelyeket korábban a parkoló autók elálltak! Minden mobil.punkt és mobil.pünktchen annyira látható, amennyire csak lehetséges.

Az autómegosztási stratégiánk hatásainak elemzése azt mutatja, hogy a megosztási modellek felhasználói különösen az autómegosztó állomások közelségét értékelik. Örömteli, hogy Bréma lakossága nagyon elégedett ezzel a kritériummal kapcsolatban. Ez azt mutatja, hogy működik a modellünk.

Hogyan húztak hasznot más települések a modelljéből?

A közúthálózat túlzott használata minden európai városban sürgető probléma. A parkolás egyre nagyobb kihívássá válik, mivel az autók egyre szélesebbek. Ennek fényében Bréma autómegosztási stratégiája példát mutat projektpartnereinknek, hogyan nyújtsanak alternatívákat saját autók helyett. A belga Gent Bréma autómegosztási akciótervének testre szabott változatát alkalmazza. Ennek eredményeképpen megtalálható a „mobil.punkte’ elképzelés a „mobipunt” stratégiában, Flandriában és Hollandiában.

Bergen városa is alkalmazza Bréma „mobil.pünktchen” elképzelését. Nemrég, 2018. május 8-án, az első norvég mobilpontot egy projekttalálkozó keretében mutatták be. A következő hat hétben még a norvég közlekedési és kommunikációs miniszter is megnézte. Itt Brémában már tizenöt éve vannak mobilpontok, de soha nem kereste fel a szövetségi kormány közlekedési minisztere, még…

Hogyan látja a mobilitás jövőjét az európai városokban?

Bréma, a több mint 500.000 lakosú német város, arányaiban a legnagyobb kerékpárforgalommal és a legalacsonyabb nitrogén-dioxid (NO2) szennyezéssel rendelkezik. Ez azt bizonyítja, hogy a hatékony kerékpár stratégiák hozzájárulnak a szennyezési problémák leküzdéséhez. Ezenkívül a TomTom forgalmi index azt mutatja, hogy Brémában viszonylag kevés forgalmi dugó van.

Általánosságban nagyobb figyelmet kell fordítanunk a helytakarékos közlekedési eszközökre, például a tömegközlekedésre, a kerékpározásra vagy gyaloglásra. Az emberek hajlamos elfelejteni, hogy a tömegközlekedési megállókhoz vezető utak több mint 95 százalékát gyalog teszik meg. A technológia, az immobilizálás és a digitalizálás különösen hasznos, ha magukba foglalják és integrálják a gyalogosokat és a kerékpárosokat. A saját autók helyett kínált alternatív mobilitási szolgáltatások nagyszerű, de meglehetősen kihasználatlan lehetőséget jelentenek a város minőségének és az életminőségnek a javítására.

 

Írta: Hauke Meyer

Eredeti cikk: http://urbact.eu/we-must-provide-alternatives-car-ownership