4 tapasztalat kapacitásfejlesztésről városcsinálóknak

Ismerje meg, hogy az URBACT miként segítette a programban résztvevő városokat az integráltabb és participatívabb megközelítés alkalmazásában

URBACT Campus rendezvénysorozat

Az URBACT célja, hogy a programban résztvevő városok gyakorlatot szerezzenek az integráltabb és a helyi érintetteket jobban megszólító, bevonó tervezési megközelítésben. Ezt segíti a városhálózatokban történő közös munka, a kölcsönös tapasztalatcsere, illetve a projektek felépítése is. Az URBACT olyan testreszabott eszközöket és tanulási lehetőségeket is kínál, amelyek a futó projektekben dolgozó csapatokat támogatja.

Ebben az évben április és június között lezajlottak az URBACT Campus kétnapos rendezvényei. A Campus fő célja az volt, hogy az újonnan alakult transzfer hálózatok munkatársai számára adjon minél gyakorlatiasabb képzést az új módszerek megtanulására, és egyben lehetőséget teremtsen egy adott ország URBACT városai számára egymás megismerésére is.

A Campus-ok alapvetően tagállami szinten szerveződtek a Nemzeti URBACT Pontok aktív részvételével, bevonva az adott ország transzfer projektekben résztvevő városait.

4 képzési blokk különböző célokkal és tanulságokkal

1. nap: Hogyan tudunk integrált és participatív módon dolgozni és elhárítani a jó gyakorlat átvétele során felmerülő akadályokat?
World café üléseken keresztül azonosítottuk a leggyakoribb, leginkább várható akadályokat, a résztvevők mélyebben megismerték a transzfer-folyamatot és szert tettek bizonyos problémamegoldó készségekre.

2. nap: A reflexió, a tudás megszerzésének és megosztásának és a facilitációs technikák használatának fontossága.
Az itt közreadott módszerek közé tartoztak az ice-breaking gyakorlatok, a csoportmunka és az önértékelés integrált megközelítése, az érintettek feltérképezése, illetve rövid videók készítése. Sok idő állt rendelkezésre informális hálózati kapcsolatok kiépítésére, a csoportmunkák során elinduló beszélgetések pedig a szünetekben is folytatódtak.

Az Európa-szerte megtartott 15 Campus 296 résztvevőjétől származó visszajelzéseket a Titkárság munkatársai alaposan kiértékelték. Mik tehát a tapasztalatok?

Csinálva tanulás

A városi önkormányzati munkatársak és szakemberek elégedettek voltak a képzés interaktivitásával, a különböző gyakorlatok keverékével, és örömmel fogadtak minden olyan praktikus információt, amelyet saját hétköznapi feladataik során alkalmazni tudnak. A Campus számos ilyen gyakorlat kipróbálására adott lehetőséget: segítette a projektek érintettjeivel, a bevonás trükkjeivel kapcsolatos gondolkodást, a hatékony és népszerű projektkommunikációhoz nélkülözhetetlen rövid videók elkészítését. Ahol lehetett, nem csak elméletben ismerkedtünk ezekkel a módszerekkel, hanem azonnal élesben is kipróbáltuk, ami mélyebb megértést tesz lehetővé, és önbizalmat ad ahhoz, hogy a résztvevők otthon is bevezessék a módszert.

A közös munka kihívásai

A legtöbbet emlegetett kihívás, amelyre szinte kivétel nélkül minden országból érkeztek jelzések, a helyi érintettek bevonása, a belőlük alkotott csoport közös munkájának kialakítása, sikeressé tétele. A participatív munkához valóban újfajta készségekre van szükség, amely idő- és erőforrásigényes.

A legtöbbet említett kihívások között találjuk a helyi csoportok megfelelő összetételének kialakítását, a kevésbé motivált érintettek bevonását, a kezdeti lendület fenntartását, illetve a közös döntéshozást. A Campus remek alkalmat adott arra, hogy a résztvevő városok megosszák saját ilyen irányú tapasztalataikat, trükkjeiket arra, hogy a találkozókon jó hangulatot és eredményes munkát hozzanak létre.

A tanulságok egyike, hogy legjobb a projekt minél korábbi szakaszában érintkezésbe lépni az érintettekkel, akikkel aztán a projekt vízióját és céljait közösen határozzuk meg, és az együttműködés szabályait, kereteit is együtt állítjuk fel. Az is fontos, hogy könnyen érthető formában kommunikáljuk, hogy milyen együttműködési lehetőségeket, pro-aktív szerepeket tudunk felkínálni a projekt során.

Az integrációval kapcsolatos megértésünk elmélyítése

A városfejlesztésben dolgozó szakemberek számára az egyik legfontosabb tanulási pont a helyi kontextusban értelmezve az integráció lehetőségeinek azonosítása, illetve annak megállapítása, hogy a napi munkára nézve mit hozhat az integratív megközelítés. A Campusok résztvevői egy listából választhatták ki, hogy az integráció mely típusa – úgymint szakpolitikai, szektorális vagy területi integráció – a legrelevánsabb az általuk választott Jó Gyakorlat átvétele során, és milyen eszközökkel látják biztosíthatónak az integráció magas szintjének fenntartását. A legtöbb város már most is magas szinten áll a horizontális és a szektorális integráció alkalmazásában azáltal, hogy különböző szervezetek vagy városrészek képviselőt bevonják a helyi csoportba a perspektívák és a prioritások kidolgozása során.

A szakpolitikai integráció kérdése emlékeztette a résztvevőket arra, hogy fontos feladat a saját kompetenciaterületükön túlnyúló szakpolitikák integrálása is. Egy gazdaságfejlesztési projekt esetében például érdemes bevonni a környezeti hatásokkal, környezetvédelemmel foglalkozó szakterületeket is ahhoz, hogy a fenntarthatóság minden dimenziója érvényesüljön. Ez történhet úgy, hogy ad hoc szakértőket hívunk be bizonyos kérdésekben, például a klímareziliencia, a gender ügyek vagy a közbeszerzések lehetőségei kapcsán. Ezek a szakemberek a szokásos munkaértekezleteken rámutathatnak olyan helyzetekre vagy lehetőségekre, amelyekre általában nem figyelünk, pedig könnyen okozhatnak nem várt negatív következményeket vagy éppen kihagyhatunk ezáltal jó lehetőségeket. Az együttműködésnek köszönhetően nyertes-nyertes helyzeteket teremthetünk és tudatosabbak lehetünk a projektjeink különböző hatásait illetően. Ez a gyakorlat az integráció egyébként meglehetősen teoretikus fogalmát gyakorlati kontextusba helyezte, kézzelfogható ötleteket és megoldásokat adva a résztvevőknek.

Több nemzeti hálózati munkát, ha lehet!

A konkrét tudás átadása és a kapacitásépítés mellett a Campus-ok fontos szerepe volt az adott országon belüli hálózat- és kapcsolatépítés. A kétnapos rendezvény tapasztalatai megerősítették, hogy fontos és hasznos strukturált lehetőségeket teremteni a nemzeti szintű tapasztalatcserére, találkozásokra. A résztvevők igen hasznosnak találták, hogy közvetlenül más városokban dolgozó kollégáiktól hallhatták, milyen válaszokat adnak, milyen gyakorlati megoldásokat alkalmaznak a közös problémák kapcsán. A lengyel városok „a Lodzi Campus óta” néven csoportot hoztak létre a Basecampen a további kommunikáció segítésére. Nagy tehát az igény további nemzeti szintű eseményekre, találkozókra, ahol a városok kicserélhetik információikat, tapasztalataikat.

„A Campus során megismerkedtem az URBACT módszerrel, vagyis a transzfer hálózatok módszertanával és eszközeivel. Tanultam sokat az információk megosztásáról, és jó ötleteket is kaptam ezzel kapcsolatban. Nagyon tetszik a paritcipatív megközelítés, és mindaz, amit az URBACT ezzel kapcsolatban bevezetett. Tetszett a csoport interaktivitása és motiváltsága. Összefoglalva: a hozzáadott érték tudássá vált.” Campus résztvevő, Braga, Portugália.

URBACT Campus számokban

  • 15 Campus képzés
  • 141 város
  • 447 résztvevő
  • 25 képviselt ország
  • 49% résztvevők, aki először vesz részt URBACTben
  • Az átlagos elégedettség 5-ből 4

Clémentine Gravier, az URBACT kapacitásépítő munkatársa, a Campus-ok koordinátora így foglalta össze tapasztalatait:

“Az URBACT Campus-ok sorozata sok ember számára jelentett tanulási lehetőséget: résztvevőknek, képzőknek, a nemzeti URBACT pontok munkatársainak, és magának az URBACT Titkárságnak is. Mindig érdekes látni, hogy különböző szakterületeken és különböző nemzeti kontextusokban dolgozó városfejlesztési szakemberek hasonló kihívásokkal állnak szemben, különösen, ami a részvételi megközelítést illeti. Ha ezek az emberek alkalmat kapnak a találkozásra, a tapasztalatok kicserélésére, szinte biztosan új megoldások, jó javaslatok születnek.”

A hazai Campusról itt olvashat bővebben.

Írta: Sally Kneeshaw