„Green line” projekt egy zöldebb Besztercéért

Az elmúlt 10 évben Beszterce városában az autók növekvő számának és a közúti forgalom erősödésének köszönhetően az utakon lévő torlódások egyre gyakoribbá váltak. Ez a közlekedés okozta légszennyezés növekedéséhez és a parkolóhelyek túlzsúfoltságához vezetett. Ennek ellenére a városi tömegközlekedés továbbra is fontos szerepet játszik a városok fejlődésében, megkönnyítve a lakosság munkához és szolgáltatásokhoz való hozzáférését.

Beszterce Történelmi Központjában nincsenek kijelölt buszsávok a tömegközlekedés számára, amely zsúfolt városképet és a lakók életminőségét negatívan befolyásoló, magas koncentrációjú szennyezőanyag-kibocsátást eredményez. A központban helyi közintézmények, iskolák vannak, valamint a város kereskedelmi és turisztikai hotspotja is itt található; amelyek mind nagy forgalmat generálnak.
A probléma feloldására Beszterce vezetésével számos városi mobilitási projekt valósult meg a korszerű, hatékony, biztonságos és "tiszta" tömegközlekedés kialakítása érdekében. E projektek egyike a „Green line” (zöld vonal) - tömegközlekedési útvonal, amelynek középpontjában az elektromos közlekedési eszközök használata áll. A projekt 2019 márciusától - 2022 márciusáig tart, finanszírozása a regionális operatív programból történik.
A projekt célja olyan, fenntartható energiát hasznosító, hatékony nyilvános személyszállítás biztosítása, amely az utazóközönséget illetően bizalmat ébreszt a nem motorizált közlekedési módok iránt. Cél továbbá a személygépkocsival történő utazások és a közlekedésből származó CO2-kibocsátás csökkentése a városi közúti infrastruktúra átalakításával.
A projekt keretében javasolt megoldás egy új, a város történelmi központján keresztül vezető, a várost nyugatról keletre átszelő tömegközlekedési útvonal kialakítása és egy elektromos buszpark létrehozása. Az útvonal zöld és hatékony ingázást biztosít a város szélén lakó és a központba bejutni kívánó lakók számára. A gyors, tiszta közlekedési módot kezdetben ingyenesen biztosítják a lakosoknak, ezzel ösztönözve őket az ingázási szokások megváltoztatására, valamint a személygépkocsival történő utazás felhagyására. Az ösztönzés mellett a történelmi központba személyautóval érkezőknek parkolási díjat is bevezetnek a motorizált forgalom fokozatos megszüntetésének reményében.
 

 
A projekt révén a következőket szeretnék megvalósítani:

  • külön sávok a helyi tömegközlekedési eszközök számára (elektromos buszok),
  • 10 elektromos busz vásárlása,
  • kerékpárutak építése és a gyalogos útvonalak korszerűsítése,
  • az autósávok korszerűsítése a kijelölt sávokkal rendelkező utcák átalakításával,
  • buszgarázs építése elektromos buszokkal, a zöld vonal forgalomirányításának parancsnoki központjával,
  • elektromos buszok töltési pontjainak beszerzése és felállítása,
  • közforgalmú buszmegállók építése és korszerűsítése,
  • új tömegközlekedési útvonal létrehozása.

 
Várható eredmények a projekt befejezésétől számított 5 év után:

  • A közúti közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás csökkenése a város területével arányosan – 2370 tonna CO2-egyenértékkel;
  • A városi tömegközlekedéssel közlekedő utasok számának növelése 1 574 062 fővel;
  • A kerékpárutakat használók számának növelése 25 550 fővel.

 
Az eredeti cikk itt elérhető.
Feltöltötte: Laura McIntosh