Mit tanultunk a digitális szerepvállalásról?

Jelen cikkben megosztjuk az online találkozók egy évének tanulságait. Nincs mitől tartani - magyarázza Sally Kneeshaw, az URBACT szakértője.

Mivel a járvány hosszabbnak bizonyult, mint gondoltuk, az URBACT úttörőként továbbra is személyre szabott digitális támogatást nyújt a városoknak. Mi ezzel a célja? Az, hogy a kihívások ellenére továbbra is a lehető legjobban hasznosítsa a városok közötti, határon átnyúló információáramlást és a helyi, több érdekelt felet tömörítő együttműködést.

Most megosztjuk, hogyan fejlődött a kínálatunk az elmúlt évben, valamint, hogy mit tanultunk a városokkal foglalkozó szakértők továbbképzéséről a digitális interakció során. Videótájékoztatásért a témában látogassa meg az URBACT Eszköztárat: az érdekelt felek bevonása.

Megjegyzés: Ez a cikk arra a sorozatra épül, amelyet az elmúlt évben írtunk arról, hogyan alkalmazkodott az URBACT a személyes találkozás hiánya által okozott ’új normához’. Emlékezzünk vissza egy pillanatra, hogy néztek ki és hogyan alakultak a dolgok 2020 áprilisában, tekintsünk vissza az új időkre és eszközökre 2020 júniusában, az elhalasztott nyári egyetemünk 100%-os online lebonyolítására szeptemberben, valamint a kapcsolódó útmutatónkra az online könnyítésekhez.

Digitális Szakértők (Digital Experts) és Digitális Péntekek (Digital Fridays)

2020 szeptemberében rájöttünk, hogy a városhálózataink nem fognak tudni ’visszatérni a régi kerékvágásba’, télen legalábbis még biztosan nem, ezért bevezettünk egy új szolgáltatást, amelynek neve Digitális Támogatói Szakértelem (Digital Support Expertise – DSE). A cél az volt, hogy a városi partnereinkben megmaradjon a lendület az akciótervezési folyamat során és a figyelmet továbbra is a részvételre és az integrációra fordítsák – a helyi érdekeltek bevonásából eredő kihívások legyőzése virtuális munkával.

Vezető szakértőinket hívtuk segítségül haladó digitális kompetenciáikért és a tanácsadói készségeikért. Ennek eredményeképpen megalakult egy kiemelkedően tehetséges URBACT digitális támogatói szakértőkből álló központi csoport, amelynek tagjai Mary Dellenbaugh-Losse, Ian Graham és Liat Rogel, valamint segítséget nyújt nekik Kristijan Radojcic az URBACT titkárságáról. Ez a cikk az elmúlt 6 hónapban végzett együttműködésünkön és a közös gondolatokon alapszik a DSE hatásával kapcsolatban.

A DSE ajánlatnak két fő eleme volt: az egyes hálózatok egyedi igényre szabott támogatása és a ’Digitális Pénteki Reggelik’, amelyek a jelenlegi URBACT akciótervezési hálózat partnereit célozták meg, de nyitva álltak mindenki számára.

https://urbact.eu/sites/default/files/media/kristijan-radojcic2.jpg’Ez a digitális támogatás a legkritikusabb időszakban érkezett, amikor nagyfokú bizonytalanság volt körülöttünk azzal kapcsolatban, hogyan haladjunk előre a világjárvány idején.’ Kristijan Radojcic, URBACT titkárság.

A hálózatok egyedi igényre szabott támogatása egy kezdeti diagnosztikai információcserén és a rendelkezésre álló támogatások választékán alapult, beleértve az online értekezletek tervezését; a legmegfelelőbb digitális eszközök megjelölését; tanácsadást ezen eszközök használatával kapcsolatban; és az ’eseménybarátokként’ való viselkedést. Ezek a stratégiák együttesen teremtették meg a csoportszellemet az eseményeken.

https://urbact.eu/sites/default/files/media/liat-rogel3.jpg’Néhány ULG (URBACT Helyi Csoport) a járvány első hónapjaitól kezdve nem ült össze, hanem megvárták, hogy minden visszatérjen a normális kerékvágásba. A képzéseink segítettek abban, hogy vissza tudjunk térni az értekezletekhez és elindítsuk a folyamatot.’ Liat Rogel, Digitális Támogatási Szakértő.

A kilenc ’Digitális Pénteki Reggeli’ sorozata egyórás ülésekből állt, amelyek ötvözték a bevezető áttekintéseket és a gyakorlati üléseket, lefedve számos digitális szerepvállalási eszközt és technikát. Az üléseken megvizsgálták, hogyan kell digitális ULG értekezleteket és workshopokat tartani, kezelni a digitális fáradtságot, megtervezni a napirendet, valamint kezelni az ’icebreaker’ vagy ’jégtörő’ gyakorlatokat és a speciális eszközöket, mint például a Mentimeter és a Miro.

A végső cél az volt, hogy interaktívabbá tegyék a digitális értekezleteket és maguk mögött hagyják a szabványos és merev gondolkodásmódot a webináriumokkal kapcsolatban.

https://urbact.eu/sites/default/files/media/dse-pic6.jpg

Hogy ment?

Az elérés tekintetében 14 hálózat vette igénybe a személyre szabott ajánlatot. A támogatás ritmusát sikerült jól eltalálni: egy képzési ülés után körülbelül két héttel egy URBACT helyi csoportértekezlet (ULG) zajlott, egy értekezlet a visszajelzésekről is. Ez lehetővé tette, hogy ellenőrizzék a partnerek magabiztosságát és elégedettségüket a helyi értekezletekkel kapcsolatban.

Ez a folyamat mindenképpen segített az integrált cselekvési tervek előrehaladásában. Sok esetben az URBACT csoportértekezletek a korábbinál gyakrabban ültek össze (hogy az értekezletek rövidebbek legyenek) és az együttműködés sokkal erősebbé vált.

’Örülünk, hogy ilyen támogatást kapunk, más EU-s programok nem kínálnak ilyen széles oktatási palettát, ha egyáltalán kínálnak.’ Hálózati tag.

’A képzés lehetővé tette számunkra, hogy fenntartsunk egy egészséges online dinamikát lendületesebb és interaktívabb értekezletekkel és a Cselekvési Terv ötleteinek megosztásával és összegyűjtésével.’ Hálózati résztvevő.

Nagy sikert arattak a Pénteki Digitális Reggelik (Friday Digital Breakfasts) is. A három áttekintő ülés összesen 323 résztvevőt vonzott 125 városból és 27 országból – 23 európai ország (EU-tagállamok + Norvégia), Egyesült Királyság, Uganda és Mozambik. Továbbá az összes gyakorlati ülésen 35-60 ember vett részt, akik gyakorlati készségeket szerettek volna megtapasztalni és elsajátítani.

’A ’jégtörő’ gyakorlatok felnyitották a szemem és segítettek kreatív megoldásokat találni arra, hogyan léphessek kapcsolatba az emberekkel virtuálisan.’ Reggeli résztvevő.

’Különböző tippeket és trükköket használtunk a folyamat egyes szakaszainak elősegítéséhez, valamint megtanultuk, melyik eszközt milyen célra lehet használni... Eddig a MIRO és a Mentimeter nevű eszközöket használtuk.’ Reggeli résztvevő.

Leginkább a Digitális Pénteki Reggelik tartották fenn az URBACT közösségi szellemét. Egymás után hat pénteken tartották meg, ami pozitív érzéseket váltott ki és pszichológiai támogatást nyújtott, amire nagy szükség volt. Christophe Gouache a világjárványban való transznacionális együttműködésről szóló, nemrég megjelent cikkének megfelelően, amelyben az aktív polgárok hálózatáról ír (Active Citizens Network), a digitális támogatási szakértők az empátiát és a pragmatizmust is szemléltették. Igen gyakorlatias módon ehetőségeket kínált a kapcsolatteremtésre, a törődésre és a támogatásra.

Az általános visszajelzés nagyon pozitív volt. A nyomonkövetési felmérés válaszadóinak 92%-a találta hasznosnak az üléseket, és a válaszadók 100%-a arról számolt be, hogy használja az új eszközöket. Az eszközök használata a bonyolultabb helyzetekben is folytatódott, még a kezdetben szkeptikusak esetében is.

Mit tanultunk programszinten?

A saját értekezleteink adaptálásával és a városhálózataink támogatásával kapcsolatos tapasztalataink eredményeképpen az alábbi kulcsfontosságú üzenetek rajzolódtak ki:

  • A digitális szerepvállalás új probléma megoldó készségeket igényel. A jó digitális támogatás nemcsak a megfelelő online eszközök kiválasztását jelenti, hanem annak az elsajátítását is, hogyan lehet jobb megoldásokat találni, workshopokat és továbbképzéseket tartani, valamint az általános workshoptervezést. Ennek a közönség és az ülés konkrét célkitűzéseinek alapos ismeretére kell alapulnia, valamint figyelembe kell venni az érdekelt felek gyakran alábbhagyó lelkesedését is – a Zoom-fáradtság egy valós dolog!

  • Mindenkiben megvan a lehetőség, hogy digitális munkát tudjon végezni. A nehézségek ellenére a digitális készségek elsajátítása lényegében nem nehezebb, mint bármi más – csak kevésbé megszokott! Általában leginkább magabiztosságra van szükség és az újdonság megszokására.
  • Tapasztalat útján kell tudást építeni. Úgy találtuk, hogy digitális segítőként a sikeres bizalomépítés kulcsfontosságú tényezője a pozitív digitális élmények nyújtása, amelyeket az emberek megismételhetnek a saját környezetükben. A személyes képzés és interakció hasznosabb volt, mint egy írásbeli útmutató – főleg a leginkább rászorulók számára.
  • A digitális bizalom meglepően gyorsan jöhet. Tapasztalataink azt mutatják, hogy az emberek nagyon gyorsan le tudják küzdeni az új digitális eszköz használatával járó kihívásokat, majd elkezdik magabiztosan használni az interaktív technikákat az online értekezleteken. Gyakran leginkább kezdeti hajlandóságra, valamint kreativitási és innovációs hajlandóságra van szükség.
  • A digitális értekezletek új módokon fogadnak be és rekesztenek ki. Helyes törekvés azokra az emberekre is gondolni, akik nem tudnak részt venni az online értekezleteken, és megvizsgálni a bevonásuk lehetőségeit– a digitális akadályok ugyanis még sokak számára léteznek. A digitális értekezletek azonban elősegíthetik részvételt azok számára, akik nem tudnak részt venni, vagy nem engedhetnek meg maguknak egy kétórás utazást, hogy személyesen megjelenjenek egy találkozón.

Milyen kihívások várhatóak a jövőben?

A távmunka továbbra is fontos építőelem lesz az URBACT eszköztárában a transznacionális együttműködés és a helyi érdekeltek részvétele szempontjából – egy építőelem, amely lehetővé teszi az együttműködést, a közös munkát, a tanulást és a cserét a környezet feláldozása nélkül, amikor a járvány lecsendesedik.

A digitális akadályok leküzdése és a ’Zoom-fáradtság’ valós kockázatai mellett ugyanakkor a legnagyobb kihívást talán az jelenti, hogyan lehetne hatékony ’hibrid értekezleteket’ szervezni – ötvözni a fizikai és az online aspektusokat.

Bármely interakció hibrid változata jellegéből fakadóan kétszintű rendszert hoz létre. Az előnyök között megemlíthetjük a fokozott elérést és hozzáférhetőséget, a lehetőséget, hogy külső előadók csatlakozzanak az értekezlethez, akik egyébként nem mennének el, valamint azt, hogy több ULG-tag jelen lehet bizonyos üléseken. A transznacionális értekezletek és a városlátogatások esetében azonban azok, akik személyesen jelen vannak, egészen más tapasztalatban részesülnek – nem utolsósorban a véletlen kapcsolatok, a fokozott szerepvállalás és a gazdagabb társadalmi és területi interakciók szempontjából.

https://urbact.eu/sites/default/files/media/ian-graham2.png’Egy helyett három interakciós típus mellett alaposan át kell gondolni, milyen eszközöket vetünk be. Azt is el kell fogadni, hogy egy jól működő hibrid értekezlet más lesz azoknak, akik személyesen jelen lesznek – mások ’betárcsázása’ egy fizikai értekezletbe nem feltétlenül fog jól működni. URBACT Digitális Szakértő, Ian Graham.

Az URBACT program arra törekszik, hogy eleget tegyen ennek és bármely más felmerülő kihívásnak ebben az új digitális környezetben, hogy az integrált és a részvételen alapuló megközelítés – ami a fenntartható városfejlesztés alapját képezi – biztosan ne essen áldozatául a személyes találkozás hiányának.

Az URBACT éppen útmutatást és képzést dolgoz ki virtuális tanulmányutak szervezésére, különös tekintettel az új URBACT transzfer mechanizmus-hálózatok elindítására.

https://urbact.eu/sites/default/files/media/mary-dellenbaugh2.jpg’Izgalmas, hogy valami egészen új dolog élén járunk. Bízom benne, hogy fel tudjuk majd használni a digitális és a távolsági eszközöket, hogy megosszunk egymással dolgokat és együtt tanuljunk jóval az utazási és érintkezési korlátozások enyhítése után is.’ URBACT Digitális Szakértő, Mary Dellenbaugh Losse.

Köszönjük a digitális támogatási szakértők hozzájárulását.

További információk:

Az érintettek bevonásával kapcsolatos tippekért és eszközökért keresse fel az URBACT eszköztárat.

Bár nem széleskörű nyilvános terjesztés céljából készült, nézze meg bátran a pénteki digitális reggelik felvételeit, amennyiben szeretne többet megtudni és fejleszteni saját digitális készségeit.

Feltöltötte: Sally Kneeshaw

eredeti cikk: https://urbact.eu/what-have-we-learned-about-digital-engagement