Autómentes nap Debrecenben - sikeres kisléptékű akció az EDC Debrecen csapatával

Az EDC Debrecen csatlakozott az URBACT III program keretében megvalósuló Thriving Streets (Virágzó Utcák) projekthez. A projekt célja a fenntarthatóbb, környezetbarátabb közlekedési módok (például a kerékpározás és a gyaloglás) népszerűsítése várostervezési módszerekkel, hogy a városközpontot vonzóbbá tegye a polgárok számára.

A kétlépcsős projekt első szakaszában megalakult az URBACT Helyi Csoport (ULG), amelynek tagjai Debrecen önkormányzatán kívül különböző intézmények, vállalkozók, hatóságok és multinacionális cégek képviselői.

A projekt második szakasza során a fő "output termék" az Integrált Akcióterv, amelynek már a kezdetektől fogva széleskörű társadalmi konszenzus eredményeként kellett volna létrejönnie, és ehhez elengedhetetlen az érintettekkel való konzultáció és javaslataik figyelembevétele a döntéshozatali folyamatban. Sajnos a járványhelyzet nem tette lehetővé a nagyszabású találkozókat, ezért az EDC Debrecen csapata személyes interjúk és tematikus kiscsoportos megbeszélések révén végezte a bevonást. Az akciótervezési folyamat során egy kisléptékű pilot akciót (Small Scale Action – SSA) is végrehajtottak, hogy a lakosság körében kipróbáljanak egy ideiglenes megoldást a fenntartható közlekedési módok előmozdítására az akcióterületen.

Az akciótervezési folyamat során az ULG-vel egyeztetve konszenzus született arról, hogy Debrecen belvárosában az akcióterület mely része alkalmas a gyalogos zóna kiterjesztésének folytatására.

A DKV Zrt. nevű debreceni tömegközlekedési vállalat évek óta megrendezi az Autómentes Napot az Európai Mobilitási Hét keretében. A DKV Zrt. az elmúlt évek helyszínválasztásait követve a Fő utca (Piac utca) azon szakaszát választotta az Autómentes Nap helyszínéül, amely egybeesett az ULG tagjai által a gyalogos zóna bővítésére legalkalmasabbnak tartott területtel. Ez kiváló lehetőséget biztosított a projekt számára, hogy a kiválasztott útszakasz egy napra külön funkciót kapjon.

Az ULG tagjaival, köztük a debreceni önkormányzattal, a DKV Zrt-vel, a DERKE-vel (Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület) és a Magyar Kerékpárosklub helyi szervezetével közösen határoztuk meg a projekt keretében megvalósítandó pilot akciót: a lezárt útszakaszon lévő parkolóhelyeket 700 m2-en műfűvel borítottuk, a Piac utcát zöld oázisnak, piknikezőhelynek képzeltük el.

A pilot akciónak célja kettős volt: egyrészt felhívni a figyelmet arra, hogy a közterületeinket a jelenlegi megszokott funkcióktól (parkolás, autóforgalom stb.) eltérő módon is használhatjuk, másrészt pedig tesztelni a lakosság hozzáállását az akcióhoz.

A Thriving Streets standjánál az EDC Debrecen projektcsapata történelmi városnézésre invitálta a látogatókat; az elmúlt két évtizedben épült sétálóutcás fejlesztéseket mutattuk be a lakosoknak gamifikáción (játékelemekkel történő motiváció) keresztül. Például történelmi és új képekből rejtvényeket készítettünk, hogy bemutassuk a közterületek időbeli alakulását, valamint a gyerekeknek lehetőségük volt az akcióterület átalakítására, a kívánt funkciók piktogramjait az akcióterület képére ragasztva. Népszerű volt az ötletdobozunk is, közel száz ötletet írtak és dobtak be a főutca jövőbeli fejlesztésével kapcsolatban.

A rendezvény ideje alatt közvélemény-kutatást is indítottunk, hogy megtudjuk, mit gondolnak a lakosok az Autómentes Napon tapasztalt lezárásról, milyen funkciók alkalmasak a belvárosba a parkolók helyett, illetve hogyan képzelik el az emberek Debrecen jövőbeli belvárosát.

Az SSA egyik legfontosabb hozzáadott értéke, hogy az ULG tagjai nemcsak társtervezők, hanem társalkotók is voltak. Óriási siker volt, hogy az SSA segítségével az ULG által azonosított problémákat a nyilvánosság is megerősítette. A lakosok jelentős része üdvözölte a sétálóövezeti fejlesztéseket, az elmúlt két évtizedben megvalósult, a helyi szolgáltatások minőségének és mennyiségének javulását tapasztalták (pl. rendezvények, vendéglátás). Elégedettek a rendelkezésre álló funkciókkal, bár látnak lehetőséget azok bővítésére. (pl. játszóterek).

Ha a lezárás megerősítést nyerne, a polgárok többféleképpen szeretnék használni a területet, de a zöldfelületek nélkülözhetetlenek. A zöldterületek kialakítása nem megkerülhető, hiszen a lakosok több mint 80%-a ezt szeretné. Ezzel szemben a városközpontban továbbra is nagy az igény az ingyenes parkolókra, ami érdekellentétet okoz, és ami komoly kihívást jelent a jövőbeli várostervezési törekvések szempontjából.

Feltöltötte: Patrizia Marani

 

Eredeti cikk angol nyelven: https://urbact.eu/car-free-day-debrecen-%E2%80%93-successful-small-scale-action